Program de formare continuă în curs de acreditare la Colegiul Psihologilor din România
Explorări relaționale. Elemente de tehnică în psihoterapia psihanalitică relațională
Formator: Cătălin D. Popescu, Dr.
„Nu există doi analiști care să lucreze în același mod, și nici doi pacienți ai unui anumit analist nu sunt tratați întotdeauna în aceeași manieră. Acest lucru se datorează diferențelor în orientarea teoretică a analistului, stilului său profesional, personalității și caracterului său, precum și sentimentelor, fanteziilor și atitudinilor sale, conștiente și inconștiente, față de fiecare dintre pacienții săi. În consecință, toate scrierile despre tehnică sunt influențate de idiosincraziile personale ale analistului. În plus, când au o anumită profunzime, scrierile detaliate despre tehnică dezvăluie o mare parte din dinamica internă a analistului în ce are ea mai intim și mai personal. Acest lucru tinde să influențeze viziunea terapeutului asupra propriilor intervenții clinice, să lase loc nesiguranței și poate duce la o idealizare sau denigrare inconștientă a muncii sale… În ciuda tuturor acestor aspecte, cred că un text care încearcă să descrie ceea ce face de fapt un psihanalist și de ce, va contribui la stimularea unei discuții complete, deschise și continue despre tehnica psihanalitică.”
Greenson R., 1967, The technique and practice of psychoanalysis
Deși suntem în deplin acord cu Greenson, în același timp considerăm că elementele de tehnică ne ghidează modul în care ne poziționăm în cabinet, maniera în care reflectăm și felul în care alegem să ne implicăm în relația cu pacienții noștri influențând parcursul proceselor terapeutice.
Ne propunem așadar, să deschidem cu o serie de 8 seminarii teoretice și clinice, o discuție antrenantă despre CE (poate chiar și DE CE) poate avea loc în relația psihanaliștilor relaționali cu pacienții lor.
Seria de discuții este structurată în jurul a 8 competențele de bază pe care le folosesc în practica lor terapeuții care au aderat la școala relațională de gândire psihanalitică. Acestea, inclusiv importanța pe care le-o atribuie clinicienii, au rezultat în urma unui studiu calitativ asupra tehnicii psihanalitice realizat de către Roy E. Barsness printre terapeuții de orientare psihanalitică.
Pornind de la clinică vom discuta despre intenția și atitudinea terapeutică, ascultare, acordaj afectiv și dinamica relațională din cabinet, repetiție și elaborare, intervențiile terapeutice considerate eficiente în terapia psihanalitică relațională, precum și despre iubirea analitică drept catalizator al schimbării terapeutice, subiect controversat în școlile psihanalitice de gândire.
Ne adresăm psihologilor și psihoterapeuților cu drept de liberă practică interesați de modul în care psihanaliza relațională abordează clinica terapeutică precum și studenților la psihologie aflați în plin proces de căutare vocațională.
Participanții vor primi spre studiu suport de curs, articole, materiale video, bibliografie de referință.
Program 2025 – 2026*
16.11. – Explorări relaționale. Intenția terapeutică
14.12. – Explorări relaționale. Atitudinea terapeutică
11.01. – Explorări relaționale. Ascultarea și acordajul afectiv
08.02. – Explorări relaționale. Dinamica relațională în cabinet
15.03. – Explorări relaționale. Pattern-uri și legături în funcționarea pacientului
19.04. – Explorări relaționale. Repetiție și elaborare
10.05. – Explorări relaționale. Intervenția terapeutică
14.06. – Explorări relaționale. Iubirea analitică
* Este posibil să apară modificări ale programului începând cu luna martie 2026. Acestea vor fi anunțate în timp util participanților la seminar.
Agenda fiecărui seminar
Obiective de învățare
Scopul acestei serii de seminarii este acela de a contribui la cunoașterea, înțelegerea și utilizarea elementelor de tehnică terapeutică actuale utile lucrului în cabinet în manieră relațională. La finalul acestui curs, participanții vor putea:
- Să utilizeze nuanțat, pertinent și adecvat diferite elemente de tehnică pentru a conduce un proces terapeutic în manieră relațională;
- Să își aleagă și să aplice diferite abordări din tehnica de lucru propusă de psihoterapia psihanalitică relațională în vederea șlefuirii și îmbunătățirii unui stil de lucru propriu, în linie cu standardele profesionale și etice aplicabile.
Formator: Cătălin D. Popescu, Dr.
Cătălin D. Popescu este medic, psiholog prinicipal – autonom, specializat în psihoterapie psihanalitică și psihanaliză.
Lucrând în practică privată din 1999, psihanalist formator și supervizor al Societății Române de Psihanaliză, membru în Comitetul executiv al SRP, Cătălin Popescu este membru direct IPA și membru asociat SRP din 2009.
În cadrul Institutului de Formare al SRP susține „Seminarul de psihanaliză contemporană” în care își îndreaptă atenția asupra contribuției aduse de Winnicott la gândirea și practica psihanalitică.
Are numeroase participări la conferințe, colocvii și seminarii de specialitate fiind interesat de modul în care stilul de lucru al psihanalistului spijină capacitatea pacienților de a se juca, de a fi creativi și de a se exprima pe sine într-o manieră autentică.
Referințe bibliografice:
Barsness, R. (2018). Core competencies in Relational Psychoanalysis. A guide to practice, Study, and Research, Routledge, New York
Holmqvist R. (2022) Principles and practices of Relational Psychotherapy, Routledge, New York
Levine L.(2023) Risking Intimacy and Creative Transformation in Psychoanalysis, Routledge, New York
Coleman Curtis R. (2018) Psychoanalytic case studies from an Interpersonal-Relational Perspective, Routledge, New York
Cooper S. H.(2023) Playing and becoming in Psychoanalysis, Routledge, New York
Detalii eveniment
16 credite profesionale, 2 per seminar
Date & Desfășurare
Date: 8 Duminici: 16 Noiembrie 2025 – 14 Iunie 2026
Ora: 18:30 – 20:30
Live via Zoom (Evenimentul nu va fi înregistrat)
Taxă de înscriere
200 RON / seminar